“Voor de tweede zitrij kun je kiezen tussen een bank of twee captain’s chairs. De ruimte tussen die stoelen kan open blijven om naar de derde rij te bewegen, of je kunt voor een middenconsole kiezen. Dat is wel een uniek aanbod voor een personenauto met drie zitrijen. Sowieso kunnen de achterdeuren verder open om de toegang tot de derde rij gemakkelijker te maken. Als je kiest voor een bank, dan kan deze over 12 centimeter worden verschoven, om zo te kiezen tussen beenruimte of kofferbakruimte. Je zit in een superdeluxe omgeving, die zich zonder pretenties premium mag noemen. Met prachtige materialen en een verfijnde afwerking overtreft Mazda zichzelf met deze auto. Vrij uniek voor een PHEV is dat de auto een trekgewicht heeft van 2.500 kilo, wat hem een extra unique selling point geeft.”
“De nieuwe Mazda CX-80 is 25 centimeter langer dan de CX-60. Hij meet 5 meter in de lengte en heeft een wielbasis van 3,1 meter. In de kofferbak is ruimte voor 258 liter aan bagage. Met de derde zitrij plat kan er 687 liter mee en met ook de tweede zitrij neergeklapt, is er zelfs 2000 liter beschikbaar. De laadvloer is meer dan 2 meter lang. Een zogeheten Driver Personalisation System bepaalt met een camera de positie van de ogen en de lengte van de bestuurder en stelt daar automatisch de positie van het stuur, de stoelen, de spiegels en de head-up display op af. De camera herkent ook gezichten en kan zo de auto afstemmen op ieders voorkeuren.”
“Bij Mazda suggereren ze dat er genoeg ruimte is voor personen tot zo’n 1,70 meter. De Japanners zijn, zoals wel vaker, zeer bescheiden. Wij zitten met onze gemiddelde Nederlandse lengte namelijk verrassend goed achterin. Kinderen zullen er dus al helemaal niet in de knel komen te zitten. Mazda heeft slim twee USB C-aansluitingen achterin geïnstalleerd, zodat de kleintjes daar urenlang naar tekenfilms kunnen kijken op hun tablets. Met vier bekerhouders op de derde zitrij zullen ze ook niet snel dorst krijgen. Een tweede achteruitrijcamera, die op de trekhaak gericht is, vergemakkelijkt het koppelen van een caravan of aanhangwagen aanzienlijk.”
“De CX-80 komt bijzonder elegant over. Afhankelijk van de uitvoering is het interieur mooi of schitterend aangekleed. De Takumi heeft bijvoorbeeld wit nappaleer, esdoornhout en Japanse Musubu-stiksels op het dashboard. Worden we heel blij van. Met de plug-in is het allerminst behelpen: 327 pk,
500 Nm en een 0-naar-100-sprint van 6,8 seconden zijn cijfers waarvoor geen familiebus zich hoeft te schamen. De CX-80 mag 2.500 kilo trekken en puur elektrisch rijden houdt hij tot een afstand van 60 kilometer vol.”
“Uiterlijk is de Mazda CX-80 een wat opgeblazen CX-60. Je ziet nauwelijks verschil. Op zich niet erg; het design heeft geen overbodige fratsen, lijnen en uitstulpingen. Toch is hij een flink stuk langer; het scheelt 25 centimeter. Ook de wielbasis is 25 centimeter langer. De CX-80 is zo groot dat je voorin misschien vergeet dat helemaal achterin nog een verdwaalde passagier of huisdier zit. Geen nood, de CX-80 heeft inzittendendetectie. Binnenin is het al net zo’n feest. De afwerking en gekozen materialen zijn boven alle twijfel verheven en we blijven verheugd dat Mazda voor de belangrijkste functies echte knoppen gebruikt in plaats van vervelende sliders of plakkerige touchscreens. De Mazda CX-80 is niet alleen comfortabel, maar ook praktisch. Ook achter in de zevenzitter zit je als een vorst.”
De voorverkoop van de Mazda CX-80 Plug-in Hybrid start op 7 mei 2024. De vanafprijs begint bij € 62.390 voor de Exclusive-Line, inclusief kosten rijklaar maken. De fiscale waarde bedraagt € 61.050.
Zaken als vierwielaandrijving, airco met drie zones, Alexa-spraakbesturing, een navigatiesysteem met 12,3-inch touchscreen, cruise controle, een head-up display, verwarmbare voorstoelen, stuurwielverwarming alsook draadloze Apple CarPlay* en Android Auto zijn allemaal standaard.
Ook zakelijk gezien is de Mazda CX-80 bijzonder interessant, want je rijdt een nieuwe CX-80 al voor € 414 netto bijtelling per maand op basis van 36,97 % inkomstenbelasting, exclusief opties.
Exclusive-Line | € 62.390 | bijtelling vanaf € 414 |
Homura | € 68.640 | bijtelling vanaf € 456 |
Homura Plus | € 72.690 | bijtelling vanaf € 484 |
Takumi | € 69.690 | bijtelling vanaf € 463 |
Takumi Plus | € 73.740 | bijtelling vanaf € 491 |